om Företaget

Vi är ett företag i Gnarp med fem bussar och idag är vi 2 förare på heltid, men vi har ofta förare inlejda på timtid eftersom beställningstrafiken är omöjlig att schemalägga, en av timförarna kör nästan heltid. Eftersom vi är ett litet familjeföretag så hjälps vi alla åt med kontoret, alltså bokningar, fakturering, reseplanering m.m. Det gäller både familj och anställda, stor frihet = stort ansvar. Brobergs Buss AB ägs av Anders , Yvonne och Kalle Broberg och Anders är den som är trafikansvarig och står som VD i bolagshandlingen. Anders och Kalle jobbar heltid och Magnus Stark n√§stan heltid. Vi anstränger oss för att hänga med i utvecklingen och vidareutbildar oss efterhand. Yvonne tar p√• sig ett stort ansvar f√∂r st√§dningav bussarna och ser till att det finns dricka och kaffe och att pentryt är rätt packat.

Historik och affärside:

Jag har alltid arbetat antingen inom vårdsektorn eller med transporter. Efter Fackskolan, naturvetenskaplig linje, samhällsvetenskaplig specialisering, flyttade jag som 18-åring till Stockholm och arbetade som mentalskötare i 1 ½ år. Därefter blev det värnplikten som motorunderbefäl, muckade som furir 1968, sedan blev det en lång period med skiftande transportarbete. T.ex. körde jag veckoslutstrafik med buss från Stockholm till Östersund i slutet av 60-talet. Sommaren 1970 flyttade jag hem och körde åt flera åkerier fram till 1974 då jag köpte två lastbilar och med en anställd körde jag godslinjetrafik mellan Norrhälsingland och Medelpad, och så rullade det på men med lite variation både vad det gäller linjesträckning och antal enheter och anställda.

1980 sålde jag min sista långtradare som gick mellan Sundsvall och Borlänge, därefter körde jag huvudsakligen som inhyrd förare på kortare eller längre tid, ungefär som dagens bemanningsföretag fungerar med egen F-skattsedel åt både lastbils- och bussåkerier. En vårdag 1995 då jag körde för Svenssson Buss från Stockholm mot Gnarp mötte jag många bussar och på de flesta stod det VIP buss , Rojal klass , Första Klass eller något liknade och då föddes tanken att det borde finnas utrymme för en andra klass buss för folk som vill ta sig från punkt A till punkt B på ett billigt sätt. En Scania BR 85 årsmodell 1972 införskaffades och behörighet som trafikutövare tentades av hos Vägverket och därmed var vi igång som ett fritidsföretag, för jag fortsatte som charterförare åt andra.




1998 blev jag fruktansvärt trött på allt vad åkare, chaufförer och vägar heter och hade turen att få utbilda mig till undersköterska. Sedan jobbade jag på Bergesta Servicehus i 1 ½ år som undersköterska men kunde inte motstå att lägga in anbud på färdtjänst- och sjukresor på 5 år vilket jag också fick antaget. Från 2001 så har jag lyckats kombinera mina två intresseområden vad det gäller arbete, för arbetet som färdtjänstförare har väldigt stor del av vård och omsorg i sig och en ganska stor del av våra beställningsturer på turistsidan är åt handikappföreningar eller pensionärsföreningar ofta med ett stort service och omsorgsbehov. Vår lilla nisch är att vi är mycket bra på omhändertagande under resorna och vi försöker att guida , berätta om sevärdheter och historien om platserna efter resvägen eller underhålla passagerarna efter bästa förmåga på annat sätt. Nu siktar vi mot att undan för undan kunna förnya vagnparken så att vi inte behöver köra med bussar som är äldre än 7 år.

/Anders